Министърът на околната среда в служебното правителство на Марин Райков – Юлиан Попов предизвика нов скандал, свързан с Владимир Димитров-Майстора.
След ЛГБТ проекта “Другите българки”, финансиран от Национален фонд „Култура”, който представя фотосесия на транссексуални, имитиращи жените от картини на великия български художник, журналистът и писател също разбуни духовете с мнението си.
Той обяви Майстора за посредствен творец, сравни го дори с Азис и Слави Трифонов. Зад думите на Попов прозира и подкрепа за транссексуалните, които позират като моделите на емблематичния български художник.
„Понеже стана дума за Владимир Димитров – Майстора, да споделя нещо, което отдавна ми се ще да кажа. Майстора е посредствен, провинциален декоративен художник. В него няма нито финес, нито вдъхновяващо креативно изкривяване, нито реализъм, нито друг -изъм. Той дори не е добър подражател, като например Никола Танев, Марио Жеков или Илия Петров“, смята бившият екоминистър, назначен от президента Росен Плевнелиев.
„Майстора можеше да бъде Азис на българското изобразително изкуство, но му липсва иронията и постоянната смяна на ролите на Азис. (Автопортретите му леко се изместват от тези квалификации и плоския му декоративен стил. Вероятно доза самовлюбеност му е помогнала.) Не случайно Майстора не е автор, който няма никаква популярност извън България.
Не че страда от липса на национално признание. Напротив, той е най-популяризираният български художник. Като една българска роза, розовото масло или облаче че ле бяло. Лауреат е и на Димитровска награда“, добави Попов и публикува две картини – едната на Владимир Димитров, а другата на Иван Мърквичка, явно в опит да сравни стиловете на двамата художници.
Картината на Майстора, публикувана от Юлиан Попов…
„Ако се чудите защо Слави Трифонов е толкова популярен, един от отговорите би бил “защото Майстора се лансира за най-големия български художник”.
Това не значи, че България няма интересни таланти в близката си и много далечна изобразителната си история. Примитивистичните икони са удивителни. Много, много назад неолитното ни наследство, което не е българско, е великолепно. Намират се и добри художници от по-близкото минало. Майстора просто не е един от тях. Може би “скандалната” трансинтерпретация ще обогати двуизмерните му декоративни творения“, написа още Юлиан Попов.
…и на Мърквичка
Под поста му се завихри ожесточена дискусия, като мнозина се изказват доста остро към общественика, дръзнал с лека ръка да зачеркне Майстора.
Юлиан Попов е сред създателите на частния Нов български университет и негов пръв изпълнителен директор. Директор е на британската благотворителна организация „Friends of Bulgaria“. Председател е на управителния съвет на Европейския институт за ефективност на сградите, базиран в Брюксел и на управителния съвет на фондация „Елизабет Костова“, която подкрепя българските писатели, както и публикуването на български писатели на английски език.
До встъпването си в длъжност министър на околната среда и водите е председател на борда на Българското училище по политика и член е на борда на Американския университет в България.
Член е на Настоятелството на Новия български университет, Консултативния съвет на Кеймбриджката програма за устойчиво лидерство и Стратегическия борд на Тунизийското училище по политика. Той е политически съветник за Централна и Източна Европа на Европейската климатична фондация.
От 1994 г. живее в Лондон. Получава и британско поданство, но се отказа от него, за да стане служебен министър.
Юлиан Попов е брат на първия шеф на „Отворено общество“ – България Стефан Попов.
Снимка горе: Автопортрет на
Владимир Димитров – Майстора,
съхраняван в Художествена галерия
„Владимир Димитров – Майстора“ в Кюстендил